کد خبر: 1243268
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
در گفتگو با کارشناس انرژی مطرح شد
یکی از مسیر‌های اصلی حل معضل ناترازی بنزین در کنار کنترل قاچاق سوخت به دلیل سرکوب قیمتی بنزین، به جای افزایش قیمت بنزین، تمرکز بر مدل اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو و اعطای سهمیه سوخت جایگزین بنزین برای خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل است که مبتنی بر طرح بنزین به نفر است. 

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است طرح بنزین به نفر راه‌حلی جامع و مؤثر برای مسائل کمبود بنزین، قاچاق سوخت و مصرف ناکارآمد بنزین در ایران ارائه می‌دهد. با تخصیص سهمیه بنزین به افراد، تنظیم قیمت بنزین بر اساس نرخ بازار و ترویج مبادله سهمیه بنزین، این سیستم نه تنها به چالش‌های فوری ناترازی بنزین در کشور رسیدگی می‌کند، بلکه یک سیستم انرژی پایدارتر و مبتنی بر هدفمندسازی یارانه‌های انرژی در بخش بنزین را ایجاد می‌نماید. 
 
نادیا محرابی، کارشناس انرژی در رابطه با رویکرد بنزین به نفر در حل معضل ناترازی بنزین به «جوان» می‌گوید: یکی از مسیر‌های اصلی حل معضل ناترازی بنزین در کنار کنترل قاچاق سوخت به دلیل سرکوب قیمتی بنزین، به جای افزایش قیمت بنزین، تمرکز بر مدل اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو و اعطای سهمیه سوخت جایگزین بنزین برای خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل است که مبتنی بر طرح بنزین به نفر است. 
وی ادامه می‌دهد: طرح بنزین به نفر اطمینان حاصل می‌کند که بنزین به طور مؤثر و فقط برای نیاز‌های ضروری استفاده می‌شود و مصرف بیش از حد را کاهش می‌دهد و در نهایت منجر به کاهش تقاضای کلی بنزین می‌شود. این امر نه تنها به کاهش کمبود بنزین در ایران کمک می‌کند، بلکه وابستگی کشور به واردات بنزین و فشار بر بودجه ملی به دلیل قیمت یارانه‌ای بنزین را کاهش می‌دهد. طرح بنزین به ازای هر نفر علاوه بر رسیدگی به موضوع کمبود بنزین به طور مؤثر با قاچاق سوخت نیز مبارزه خواهد کرد. با اختصاص سهمیه بنزین به افراد و نظارت دقیق بر مصرف آنها، تشخیص هرگونه بی‌نظمی یا مغایرت در مصرف بنزین آسان‌تر خواهد شد. این امر حمل و نقل غیرقانونی بنزین به خارج از کشور را برای قاچاقچیان بسیار دشوارتر می‌کند، زیرا مصرف بنزین هر فرد به دقت نظارت و تنظیم می‌شود. 
این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به کنترل مصرف بنزین در کشور به پشتوانه بنزین به نفر تصریح می‌کند: همچنین با قیمت گذاری بنزین بر اساس نرخ بازار و امکان مبادله سهمیه بنزین، این سیستم بازار شفاف و عادلانه‌تری برای بنزین ایجاد می‌کند. این امر باعث تشویق رقابت و کارآیی در بازار بنزین می‌شود، زیرا افراد تشویق می‌شوند تا از بنزین هوشمندانه استفاده کنند و هر سهمیه مازادی را که ممکن است برای کسب سود داشته باشند بفروشند. این امر همچنین از مصرف بیش از حد بنزین از سوی افراد پرمصرف جلوگیری و توزیع عادلانه‌تر منابع را بین مردم ترویج می‌کند. همچنین با تشویق به مصرف کارآمدتر بنزین و کاهش مصرف غیر ضروری، این سیستم در نهایت منجر به کاهش انتشار کربن و آلودگی هوا خواهد شد. 
محرابی در پایان می‌گوید: طرح بنزین به نفر راه‌حلی جامع و مؤثر برای مسائل کمبود بنزین، قاچاق سوخت و مصرف ناکارآمد بنزین در ایران ارائه می‌دهد. با تخصیص سهمیه بنزین به افراد، تنظیم قیمت بنزین بر اساس نرخ بازار و ترویج مبادله سهمیه بنزین، این سیستم نه تنها به چالش‌های فوری ناترازی بنزین در کشور رسیدگی می‌کند، بلکه یک سیستم انرژی پایدارتر و مبتنی بر هدفمندسازی یارانه‌های انرژی در بخش بنزین را ایجاد می‌کند. برای سیاستگذاران در ایران ضروری است اجرای این سیستم را برای ارتقای امنیت انرژی کشور و ارتقای توسعه پایدار مدنظر قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار